Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé kondigt grootschalig gebruik aan van Nutri-Score in Europa

Back to Press releases
Nov 26, 2019

Nestlé kondigt vandaag aandat het vanaf de eerste helft van 2020 de voedingswaarde-etikettering Nutri-Score- zal gebruiken in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het bedrijf zal de Nutri-Score implementeren op merken in eigen beheer over een periode van twee jaar.

Cereal Partners Worldwide, de internationale joint venture tussen Nestlé en General Mills voor ontbijtgranen, zal eveneens de Nutri-Score implementeren op zijn productverpakkingen in dezelfde landen.

In totaal zullen meer dan 5000 producten in de vijf landen voorzien zijn van een Nutri-Score.

De Nutri-Score is een vrijwillige voedingswaarde-etikettering op de voorkant van de verpakking dat voedingsmiddelen en dranken classificeert op basis van hun voedingsprofiel. Het is een systeem met kleurencodes op een schaal variërend van A (gezondere keuzes) tot E (minder gezonde keuzes).

Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, zei hierover: "Het is onze ambitie om één van de gezondste opties te hebben in elke productcategorie die we aanbieden. De Nutri-Score zal ons motiveren en helpen onze vooruitgang op te volgen. Ik ben er trots op dat Nestlé het eerste bedrijf is dat de Nutri-Score op deze schaal in Europa zal uitrollen. We willen nu snel handelen, want we zijn er zeker van dat dit de juiste manier is om vooruitgang te boeken".

Nestlé en Cereal Partners Worldwide beginnen met de uitrol van de Nutri-Score in de Europese landen die het systeem al ondersteunen. De twee bedrijven zijn bereid om het systeem in andere landen te implementeren die hierom vragen of het bij de Europese Commissie melden.

David Clark, voorzitter en CEO van Cereal Partners Worldwide, zei hierover: "Ons streven naar een beter ontbijt is nooit af. Als leiders in de sector van de ontbijtgranen kunnen wij iedereen helpen om de dag gezond, voedzaam en smaakvol in te zetten met onze granen. Onze consumenten staan centraal in dit streven - in het verleden, het heden en de toekomst. Daarom gebruiken wij de Nutri-Score als leidraad voor de ontwikkeling en communicatie van de voedingswaarde van onze producten."

Nestlé-merken waarop de Nutri-Score zal verschijnen zijn onder andere: de plantaardige producten Garden Gourmet, de instant poederbereiding voor cacaodrink van  Nesquik, de Buitoni pizza's, de Nescafé koffie, de Maggi producten en de KitKat chocolade. Cereal Partners Worldwide zal de Nutri-Score gebruiken op zijn ontbijtgranen, waaronder Fitness en Chocapic. Sommige producten, zoals zuigelingenvoeding, vallen buiten het toepassingsgebied of onder aparte regelgeving.

Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC, zei hierover: "BEUC, de Europese consumentenorganisatie, juicht de beslissing van Nestlé toe om de Nutri-Score breed uit te rollen. Uit onderzoek in verschillende landen blijkt immers dat de Nutri-Score momenteel het best presterende schema is om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. Daarom beschouwen wij de Nutri-Score als een belangrijk instrument om bij te dragen aan de aanpak van de obesitascrisis. Wij kunnen alleen maar aanbevelen dat andere bedrijven het uitstekende voorbeeld van Nestlé volgen en de Nutri-Score op hun producten vermelden. Wij zijn van mening dat alle Europese consumenten recht hebben op de Nutri-Score. Daarom hebben verschillende consumentenorganisaties, die lid zijn van het BEUC-netwerk, een petitie gelanceerd[1] met het verzoek aan de Europese Commissie om de Nutri-Score verplicht te maken in heel Europa.”

Dit ambitieuze implementatieplan volgt op de aankondiging van Nestlé in juni 2019 om de Nutri-Score in continentaal Europa te ondersteunen om aan de Europese en lokale volksgezondheidsagenda’s tegemoet te komen.

Marco Settembri zei hierover: “Met de Nutri-Score willen we de mensen in staat stellen met kennis van zaken beslissingen te nemen met het oog op een gezondere voeding. We versnellen ook de transformatie van onze producten en lanceren meer producten die een betere ecologische voetafdruk hebben en bijdragen aan een evenwichtige voeding. Dit omvat meer plantaardige voeding en dranken”.

Voor recente studies over de Nutri-Score, zie:

https://www.santepubliquefrance.fr/les-actualites/2019/nutri-score-un-logo-plebiscite-par-les-francais

https://www.bmel.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/2019/197-eNWK.html

 

[1] Het Pro-NutriScore burgerinitiatief kan hier worden ondertekend: www.pronutriscore.eu

Article Type