Sort by
Sort by

Nestlé zal tegen 2025 625 nieuwe jobmogelijkheden creëren voor jonge Belgen

Nestlé zal tegen 2025 625 nieuwe jobmogelijkheden creëren voor jonge Belgen
Back to Press releases

Deze belofte maakt deel uit van een internationaal programma van Nestlé en de Alliance for YOUth dat binnen vijf jaar 300.000 mogelijkheden zal bieden.

De COVID-19 pandemie heeft een enorme impact op de samenleving en specifiek op jongeren. Vandaag de dag is bijna 16% van Belgen onder de 25 jaar werkloos, en in heel Europa neemt de jeugdwerkloosheid weer toe; meer dan 3 miljoen jongeren zijn er al door getroffen1.  

De nieuwe Belgische regering wil de meest kwetsbare groepen ondersteunen op hun weg naar werk en streeft naar een arbeidsparticipatie van ten minste 80% tegen 2030. Nestlé wil een concrete bijdrage leveren aan het verzekeren van een professionele toekomst voor jongeren en gelooft dat bedrijven, en niet alleen overheden, een verantwoordelijkheid hebben om hierin een rol te spelen.

Daarom hebben Nestlé en de Alliance for YOUth, een netwerk van bedrijven dat in 2014 door Nestlé is gelanceerd, vandaag aangekondigd dat ze tegen 2025 niet minder dan 300.000* banen zullen creëren voor jongeren in heel Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Als onderdeel hiervan zet Nestlé zich in om binnen vijf jaar 625 nieuwe jobmogelijkheden te creëren in België, in de vorm van 450 banen en 175 stageprogramma's voor studenten of jonge professionals onder de 30 jaar. Geïnteresseerde kandidaten kunnen nu al meer informatie vinden op de website van Nestlé: https://www.nestle.be/nl/jobs/youth. Sinds de lancering van het programma Alliance for YOUth in ons land zes jaar geleden heeft Nestlé - de grootste voedingsgroep ter wereld gespecialiseerd in voeding, gezondheid en welzijn - alleen al 334 nieuwe banen en 196 stageplaatsen opgeleverd. Samen met de andere bedrijven die lid zijn van deze alliantie zijn er meer dan 12.000 banen en stages gecreëerd in ons land. 

Olivier Blanc, Hoofd Human Resources van Nestlé in België en Luxemburg: "Bij Nestlé weigeren we de jongeren die geconfronteerd worden met de COVID-crisis een 'verloren generatie' te laten worden. Daarom willen we onze bijdrage leveren. Naast het aanbieden van banen en stages in ons bedrijf, bereiden we jongeren, vooral uit kansarme milieus, voor op het zoeken naar werk, onder andere door middel van workshops en mentorschap."

Anaïs, Maxim, Julie, Arne, Ella, Steffie, Jana, Alexander, Emma, ... allemaal jonge professionals met uiteenlopende profielen die de arbeidsmarkt hebben ontdekt door een eerste ervaring bij Nestlé. Aurélie Jorrissen, momenteel een eBusiness trainee, zegt: "Ook al begon ik mijn stage in deze bizarre tijden van COVID, was het een verrijkende professionele ervaring, vol met boeiende projecten en waar we veel autonomie en vertrouwen kregen. Een duidelijke troef om mijn carrière te lanceren.”

Bij Nestlé maakt deze ambitie deel uit van het initiatief "Nestlé needs YOUth", een programma dat gericht is op het ondersteunen van jonge mensen in hun professionele leven. Specifieke acties zijn onder meer:

  • Het aanbieden van 20.000 eerste banen en 20.000 leer- en stageplaatsen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika tegen 2025, waarvan 625 voor België. Sinds de lancering van "Nestlé needs YOUth" in 2013 heeft het bedrijf daar al meer dan 26.000 leer- en stageplaatsen aangeboden.
  • Het aanbieden van "werkvoorbereidings"-activiteiten. Nestlé zal doorgaan met het organiseren van en deelnemen aan beurzen en workshops ter ondersteuning van studenten of jonge werkzoekenden. In België nemen deze verschillende vormen aan:
    • Ontmoetingsdagen en workshops waar jongeren advies krijgen van professionals over hoe ze zich kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt, zoals het schrijven van een degelijk cv of het leren overtuigen in een sollicitatiegesprek.
    • In samenwerking met de vzw Be.Face, en in het kader van het Bright Future programma, dat een relatie legt tussen een mentor en een ‘mentee’, helpen Nestlé-medewerkers jongeren met een minder geprivilegieerde achtergrond bij hun overgang van de academische naar de professionele wereld.
    • Ten slotte werd het Young Professional Offer-programma door Nestlé ontworpen om ambitieuze jonge Belgische professionals op te leiden in sales- en marketingafdelingen. Op die manier kunnen ze hun carrière direct op het terrein beginnen met belangrijke verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd profiteren de jonge professionals van een persoonlijke follow-up met training en coaching. Geïnteresseerde jongeren hebben tot uiterlijk 20 november 2020 de tijd om zich aan te melden voor dit programma.

Andere initiatieven in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn onder meer:

  • Ontwikkeling van digitale vaardigheden. Nestlé blijft zijn eBusiness Academy uitrollen. Stagiairs zullen geavanceerde digitale vaardigheden (onderzoek, gegevens, e-commerce) verwerven. 
  • Ondersteuning van het agro-ondernemerschap. Nestlé wil zijn programma's met boeren versterken om de overgang naar een CO2-neutrale voedselvoorzieningsketen te versnellen. 

Marco Settembri, CEO van Nestlé Zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika, zei: "Investeren in de jeugd is de belangrijkste investering voor ons bedrijf. Samen met onze partners in de Alliance for YOUth hebben we sinds de lancering van het initiatief in 2014 al meer dan 450.000 banen en opleidingsmogelijkheden voorzien. Ik ben er trots op dat we deze reis samen voortzetten".

* Deze verbintenis om tegen 2025 300 000 mogelijkheden te creëren wordt aangegaan door de 15 Europese leden van de Alliance for Youth: Adecco Group, BT, Cargill, CEMEX, ENGIE, EY, Facebook, Firmenich, Microsoft, Nestlé, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce, Solvay en White & Case.

Voor meer informatie:

Over Nestlé België en Luxemburg
Nestlé Belgilux is sinds 1925 gevestigd in België en biedt de consument meer dan 60 voedings- en drankmerken (NAN, Nescafé, Nesquik, Nespresso, Garden Gourmet, Purina, Lion, San Pellegrino enz.), waaronder twee lokale watermerken (Valvert en Nestlé Pure Life) gebotteld in Étalle, in de provincie Luxemburg.
Ongeveer 800 medewerkers zetten zich dagelijks in om de kwaliteit van het leven te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Dit is de bestaansreden van het bedrijf en de drijvende kracht achter zijn activiteiten.
Nestlé Belgilux maakt deel uit van de grootste voedings- en drankengroep ter wereld, Nestlé, die aanwezig is in 187 landen en 300.000 medewerkers telt.

Over Alliance for YOUth
De Alliance for YOUth is in 2014 door Nestlé gelanceerd op het hoogtepunt van de jeugdwerkgelegenheidscrisis en zet zich in om jongeren door middel van stages en leercontracten zinvolle werkmogelijkheden en -ervaringen te bieden. Bedrijven mobiliseren ook hun werknemers om zich in te zetten voor de gemeenschap en helpen jongeren zich voor te bereiden op het werk door het verstrekken van praktisch advies, CV-templates en het voorbereiden van sollicitatiegesprekken. Alliance for YOUth partners zijn actieve leden van de European Learning Alliance van de Europese Commissie, die leren en trainen als actieve ambassadeurs voor beroepsopleidingen in heel Europa bevordert.

Contact voor media

Nestlé :
Florence Maniquet
[email protected]
0485 69 47 09

1 https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10663623/3-01102020-AP-FR.pdf/00661d69-0374-ac64-3a81-b39570592cca 
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10663603/3-01102020-AP-EN.pdf/f45c24be-3304-e6b7-80c8-04eae7529519