Ongecontroleerd afval
Campagne “Laat ons niet vallen”: uniek op vele vlakken
Als voedingsproducenten en -distributeurs engageren we ons in de strijd tegen afval: recycleerbare, herbruikbare en biologisch afbreekbare verpakkingen, nieuwe werkwijzen, sortering en terugwinning... Hoewel de overgrote meerderheid van de burgers haar steentje bijdraagt aan deze gemeenschappelijke inspanning, is er op sommige vlakken nog werk aan de winkel. Zwerfafval vormt nog altijd een belangrijke milieu-impact op nationaal niveau.
De juiste reflex bedanken
Om dit zwerfvuil te bestrijden, besloot Nestlé actie te ondernemen daar waar het probleem zich voordoet - op straat - en de kracht van zijn iconische merken Perrier, Vittel, KitKat en Lion te gebruiken. De postercampagne “Laat ons niet vallen” voert “on the go”-producten op die in een nieuw jasje zijn gestoken om mensen met de juiste reflex te bedanken. Het doel van deze affiches? Sensibiliseren en goed gedrag stimuleren: de (juiste) vuilnisbak kiezen wanneer je verpakkingen weggooit.
Dit initiatief maakt deel uit van een actie die FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, lanceerde onder haar leden. Nestlé wilde het creatieve idee van #laatonsnietvallen uitbreiden door een straatcampagne te ontwikkelen in samenwerking met het agentschap Second Floor.
Affiches van 100% gerecycleerd papier: een primeur in België
Bij Nestlé is de filosofie van “sustainable by design”, waarbij vanaf het ontwerp van een project (product, verpakking, marketing, logistiek, enz.) voor de duurzaamste aanpak wordt gekozen, stevig verankerd in de Belgische markt. Het is precies deze mentaliteit die onze Media Buying Manager inspireerde om onze marketingprocessen te veranderen. Voortaan gebruikt Nestlé uitsluitend 100% gerecycleerd papier (+ specificatie) voor zijn postercampagnes, een primeur in de wereld van XXX in België.
"Elk gebaar telt om onze impact op de planeet te beperken. Daarom hebben we onze processen op alle niveaus herzien, inclusief onze mediacampagnes", zegt Diane Faynsztein, Market Intelligence & Media Director bij Nestlé België en Luxemburg. "We contacteerden Clear Channel om te bekijken of het mogelijk was onze affiches op gerecycleerd papier te drukken. Na overtuigende tests met hun drukker besloten we samen deze nieuwe weg in te slaan. Deze Belgische primeur is bijzonder zinvol voor de campagne “Laat ons niet vallen”."
De campagne loopt vanaf 25 oktober en wordt in twee golven uitgerold, met 2.700 abribusaffiches in heel België. We zeggen nu al "Bedankt" tegen iedereen die het juiste doet voor de planeet.