Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Een gezonde voeding en een adequate nutritie zijn essentieel voor de gezondheid, het welzijn en de levenskwaliteit van elk individu, met behoud van zijn culturele identiteit.

Voeding speelt een essentiële rol in de nutritie en het goed functioneren van het lichaam, maar gaat verder dan dat: het is ook een bron van plezier en het speelt een belangrijke rol in ons sociale leven en onze cultuur. Alle voedingsmiddelen kunnen deel uitmaken van een evenwichtige voeding als ze in de juiste hoeveelheden en in het kader van een actieve levensstijl worden geconsumeerd.

Onze voedingsstrategie

Dankzij onze wereldwijde aanwezigheid, ons brede productassortiment en onze onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten bevinden wij ons in een optimale positie om ons ambitieuze doel te bereiken: een evenwichtige voeding toegankelijk maken voor miljarden mensen, zowel nu als voor de toekomstige generaties.

Om onze ‘Good For You’-voedingsaanpak te concretiseren en ons te helpen onze ambitie waar te maken, hebben wij twee prioriteiten gesteld: het meest voedzame deel van ons portfolio ontwikkelen en de consumenten begeleiden naar een evenwichtige consumptie.

Meer voedzame voedingsmiddelen aanbieden

Onze eerste prioriteit is onze inspanningen voort te zetten om de voedingswaarde van onze producten verder te verbeteren door ingrediënten toe te voegen zoals volkoren granen, die essentiële voedingsstoffen leveren, en door suiker, zout en vetten verder te verminderen.

In 2022 hebben wij de Health Star-rating van 1.200 producten verbeterd. Tussen 2017 en 2023 hebben wij zout en suiker met 5-6% verminderd en bieden wij minder zoete en zoute versies aan van onze meest iconische producten.

Wij zullen verder investeren in onderzoek en ontwikkeling om onze producten te innoveren en te vernieuwen, met inbegrip van verrijking met micronutriënten.

Wij zullen ons assortiment voedzame producten, plantaardige voedingsmiddelen en producten voor gezonde kinderen en ouderen uitbreiden.

Transparante voedingsinformatie verstrekken en verantwoorde marketingpraktijken toepassen

Onze tweede prioriteit is om mensen te helpen een evenwichtige voeding te bereiken. Wij bieden informatie en diensten om hen te helpen weloverwogen voedingskeuzes te maken in het kader van een evenwichtige voeding en wij hanteren een zeer strikt kader in onze marketingcampagnes gericht op kinderen.

De productverpakking: een sleutelelement dat de voedingskeuzes van de consumenten beïnvloedt

Het is belangrijk voor ons om de mensen die onze producten kopen en consumeren transparante voedingsinformatie te verstrekken, zodat ze deze kunnen begrijpen en weloverwogen voedingskeuzes kunnen maken voor een evenwichtige voeding.

In het algemeen is het onze prioriteit om de segmenten van onze portfolio met een Health Star Rating (HSR) ≥ 3,5 te ontwikkelen.

Nutrition Notre approche

De HSR is een bekend systeem voor de profilering van voedingsstoffen dat in sommige landen wordt gebruikt op voedingswaarde-etiketten op verpakkingen en dat wordt toegepast door het ATNI (Access to nutrition initiative)

Dit classificatiesysteem staat op de voorkant van veel verpakte voedingsmiddelen. Het maakt het gemakkelijk om gelijkaardige verpakte producten te vergelijken en een gezondere optie te kiezen.

De HSR kent een aantal sterren toe, variërend van 0,5 tot 5. De toegekende sterren zijn zowel gebaseerd op de aanwezigheid van voedingsstoffen die de score kunnen verlagen, zoals het energiegehalte, het totaal aan suikers, verzadigde vetten en zout, als op componenten die de score kunnen verhogen, zoals vezels, eiwitten en het gehalte aan fruit, groenten, noten en peulvruchten. Hoe hoger het aantal sterren, hoe gezonder het product wordt beschouwd.

In 2023 werden we het eerste bedrijf dat de voedingswaarde van ons hele wereldwijde assortiment voedingsmiddelen en dranken publiceerde met de Health Star Rating. (HSR)

In Europa ondersteunt Nestlé de Nutri-Score en brengt deze op zijn verpakkingen aan.

Nutrition Marketing Nutri-score

Een letterschaal met vijf niveaus, met kleurcodes van A (gezondste keuze) tot E (minst gezonde keuze). Zo kunt u in één oogopslag zien tot welke categorie een voedingsmiddel of drank behoort.

De classificatie als 'gezonder' en 'minder gezond' voedingsmiddel is gebaseerd op een wetenschappelijk algoritme. Ze beoordeelt het energiegehalte en de ingrediënten per 100 gram of, voor dranken, per 100 milliliter.

Er wordt rekening gehouden met ‘positieve’ ingrediënten zoals fruit, groenten, noten, vezels en eiwitten, maar ook met ‘minder positieve’ ingrediënten (suiker, verzadigde vetzuren en zout).

Het algoritme gebruikt deze informatie vervolgens om de respectieve categorie te bepalen, d.w.z. A, B, C, D of E.

Meer informatie over transparantie in voedingsinformatie op de website van het wereldwijde hoofdkantoor van Nestlé (informatie in het Engels)

Verantwoorde marketing

Nestlé neemt al een aantal jaren vrijwillige maatregelen om verantwoorde marketing voor kinderen te bevorderen.

Wij hebben de betalende reclame in de media gericht op kinderen jonger dan 16 jaar beperkt, met name voor snoep, ijs en suikerhoudende dranken.

Wij communiceren niet commercieel met kinderen jonger dan 6 jaar en verzamelen geen persoonsgegevens van minderjarigen jonger dan 18 jaar voor marketingdoeleinden.

Bovendien beperken wij de reclame voor onze producten bij kinderen op sociale media en doen wij geen beroep op influencers jonger dan 18 jaar.

Voor ons snoep en ons ijs hebben wij ook aanvullende concrete maatregelen genomen op het gebied van marketing, voor zover de lokale regelgeving dit toestaat:

  • Al onze porties voor kinderen zijn kleiner dan of gelijk aan 110 kcal.
  • Al onze producten met meerdere porties en gezinsverpakkingen zullen duidelijke vermeldingen op de voorkant van de verpakking weergeven.

Voeding toegankelijk en betaalbaar maken

Overal ter wereld streven mensen, ongeacht hun achtergrond, naar een evenwichtige voeding. In hun dagelijks leven worden ze echter met verschillende obstakels geconfronteerd. Prijs, toegankelijkheid en gebrek aan tijd om te koken zijn vaak obstakels die mensen ervan weerhouden om het dieet te volgen dat ze willen.

Op dit moment beschikken 3 miljard mensen wereldwijd niet over de middelen om gezond te eten. Wij zullen ons aanbod betaalbare en voedzame producten verder uitbreiden. In landen waar het risico op tekorten het grootst is, bieden wij ook een assortiment basisproducten die verrijkt zijn met essentiële micronutriënten, zoals ijzer, zink, vitamine A en jodium, die in de voeding van veel mensen ontbreken.

Meer informatie op de website van het wereldwijde hoofdkantoor van Nestlé (informatie in het Engels)