Programma's en diensten
Goede voeding promoten aan ouders en zorgdragers
Om een gezonde volwassene te worden is het essentieel om vanaf jonge leeftijd goede voedingsgewoonten aan te nemen. Het is echter niet steeds gemakkelijk of intuïtief voor ouders en zorgdragers om gezonde eet-, drank- en levensgewoonten te ontwikkelen.
Nestlé Start Healthy Stay Healthy helpt ouders te begrijpen wat en hoe hun baby te voeden in de eerste 1000 dagen van zijn leven. In overeenstemming met de aanbevelingen van de WHO promoot het exclusieve borstvoeding tijdens de eerste zes levensmaanden, gevolgd door de introductie van voedzaam voedsel dat volgehouden borstvoeding tot voorbij de leeftijd van twee jaar aanvult.
Voor kinderen en adolescenten verschaffen onze omvangrijke lokale en online programma’s aan ouders en zorgdragers praktische instrumenten en oplossingen om hen te helpen gezondere kinderen op te voeden. In samenwerking met meer dan 300 partners over de hele wereld geeft onze onderwijsgerichte module leraren en kinderen voedingseducatie en promoot gezonde levensgewoonten in de schoolomgeving.
Een degelijk ‘Marketing Communication to Children’ beleid
Onze communicatie wordt ondersteund door een toonaangevende industrieel Policy on Marketing Communication to Children (pdf, 6Mb). Alle communicatie voor kinderen volgt verantwoordelijke marketingprincipes en beperkt zich tot voedingsproducten en dranken die aan specifieke voedingsprofielen beantwoorden.
In België hebben we in 2012 de Belgian Pledge getekend in aanwezigheid van minister van volksgezondheid Maggie De Block. De Belgian Pledge is het antwoord van de voedingssector op de legitieme vraag naar verantwoordelijke reclame voor kinderen.
Hoewel het beleid van Nestlé op dit gebied strenger is dan deze conventie, is het essentieel voor Nestlé om zich publiekelijk te engageren en zijn sectorpartners aan te moedigen om op een verantwoordelijke wijze in hun communicatie naar de allerjongsten toe te handelen
Informatieprogramma’s rond voeding en lichaamsbeweging
Nestlé ontwikkelt en/of werkt mee aan tal van informatieprogramma’s wereldwijd om personen en gezinnen te helpen om het belang van voeding en lichaamsbeweging voor hun gezondheid beter te begrijpen.
In België werken we samen met Cultureghem, een vzw gevestigd op de site van Abattoir van Kuregem in Anderlecht.
Een van de kernactiviteiten van Cultureghem die door Nestlé wordt gesteund is KOOKMET. Dat is een informatie- en sensibiliseringsprogramma rond voeding en het belang van groenten in de voeding.
Kinderen uit naburige scholen, hun ouders of leerlingen uit andere regio’s in België leren om lokale, eenvoudige ingrediënten te gebruiken binnen een beperkt budget.
Ons e-learning programma voor apothekers
Apothekers krijgen regelmatig jonge ouders over de vloer die vragen hebben over babyvoeding.
Hoe help je jonge ouders die net hebben beslist om te stoppen met borstvoeding?
Welk product stel je voor bij darmkrampjes of oprispingen?
Wij luisteren naar de behoeften van apothekers en bedachten daarom het programma “Babyspecialist”, dat apothekers en hun teams hulpmiddelen en opleidingsmodules wil aanreiken om hen te helpen jonge ouders te begeleiden.
Er zijn 11 modules beschikbaar over diverse thema’s zoals:
- Borstvoeding
- Verstopping
- Verzadiging
- Groeimelk