Nestlé ondertekent het Europees Plastic Pact en versterkte zo zijn engagement om het gebruik van nieuw plastic met een derde te verminderen

In België zijn er drie initiatieven om het gebruik van nieuw plastic te verminderen: Yes snack & Nesquik All Natural in papieren verpakking, het water Valvert in 100% gerecycleerde flessen

In de afgelopen vijftig jaar is het gebruik van plastic massaal toegenomen. Het heeft enorme voordelen opgeleverd, maar de prijs daarvan is duidelijk. We moeten voorkomen dat de verpakkingen op stortplaatsen, in de oceanen, meren en rivieren terechtkomen.

Daarom sluit Nestlé zich aan bij het Europees Plastic Pact. Het Pact zal Nestlé helpen om tot 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen te komen en het gebruik van nieuw plastic met een derde te verminderen tegen 2025.

Het Europees Plastic Pact, geïnitieerd door Frankrijk en Nederland, heeft één doel: de overgang naar een kringloopeconomie voor plastic versnellen. Het zal een einde maken aan de afhankelijkheid van uitsluitend nieuw plastic, namelijk van plastic dat gemaakt is van niet-hernieuwbare fossiele brandstoffen.

Het pact brengt toonaangevende bedrijven, maar ook ngo's en regeringen bijeen die zich er samen toe verbinden om tegen 2025 gezamenlijke doelstellingen na te streven en verder te gaan dan de huidige wetgeving. Deze Europese doelstellingen zijn onder meer:

• nieuwe plastic producten en verpakkingen met ten minste 20% verminderen

• de inzamelings- en recyclagecapaciteit voor plastic verpakkingen met ten minste 25% verhogen in Europa

• het gebruik van gerecycleerd plastic in verpakkingen verhogen tot een gemiddelde van ten minste 30%

Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: “We zijn verheugd het Europese Pact te kunnen ondertekenen. Een van onze gezamenlijke doelstellingen is het creëren van een kringloopeconomie door de inzamel-, sorteer- en recyclagesystemen in heel Europa te verbeteren. Vandaag al wordt een nieuwe plastic Vittel-fles vervaardigd uit gebruikte flessen. Morgen willen we ervoor zorgen dat ook andere verpakkingen, zoals onze wikkels en zakjes, gerecycleerd kunnen worden tot nieuwe voedselverpakkingen.

In België en Luxemburg zijn er reeds drie initiatieven recent gelanceerd :

• Nesquik All Natural wordt aangeboden in een papieren verpakking op basis van natuurlijke vezels die afkomstig zijn van duurzaam beheerde bossen (met FSC label).

• Voor zijn noten- en fruitrepen van YES!, gebruikt Nestlé een revolutionaire verpakkingstechnologie met recycleerbaar papier uit duurzame bronnen, gecertificeerd door de Forest Stewardship Council (FSC) en het Program for the Endorsement of Forest Certification.

• De flessen van het Belgische natuurlijke mineraalwater Valvert worden gemaakt van 100% gerecycled PET of rPet, en zijn volledig recycleerbaar.

Dat zal niet gemakkelijk zijn. De topprioriteit voor Nestlé is de veiligheid van zijn producten. Alle plastic dat voor voedselverpakkingen wordt gebruikt, moet 'food grade' zijn, wat betekent dat het geen stoffen mag bevatten die schadelijk zijn voor de mens. Om tot voor voeding goedgekeurd gerecycleerd plastic te komen, zullen de recyclageprocessen moeten veranderen.

De uitdaging voor Nestlé en de voedingsindustrie in het algemeen is dat het op dit moment goedkoper is om verpakkingen van nieuw plastic te maken dan om voor voeding goedgekeurd gerecycleerd plastic te gebruiken. Om daar iets aan te doen, heeft Nestlé onlangs aangekondigd dat het meer dan 1,5 miljard Zwitserse frank gaat investeren in voor voeding goedgekeurd gerecycleerd plastic. Een duidelijk signaal aan de recyclagebedrijven om zich te richten op voor voeding goedgekeurd gerecycleerd materiaal en een nieuwe markt te creëren.

Om het gebruik van nieuw plastic verder terug te dringen, vindt Nestlé de manieren waarop het zijn producten aanbiedt, opnieuw uit. Het test momenteel een verpakkingsvrij systeem voor Purina PetCare-huisdierenvoeding en Nescafé-oploskoffie. Nestlé is ook een partnerschap aangegaan met LOOP, een thuisleveringsdienst die herbruikbare verpakkingen levert. De eerste producten zullen binnenkort beschikbaar zijn in Frankrijk.

Om dit innovatieproces verder te versnellen, heeft Nestlé een fonds van 250 miljoen Zwitserse frank voor duurzame verpakkingen gelanceerd dat zich richt tot start-ups die verpakkingsinnovatie ontwikkelen, met inbegrip van nieuwe materialen, evenals navulsystemen en recyclageoplossingen.

Voor meer informatie over de verbintenissen en activiteiten van Nestlé op het gebied van plastic verpakkingen: