Sort by
Sort by

In een context waarin de inflatie de grootste zorg van de Belgische consumenten is (55%) (Barometer Le Soir RTL IPSOS juli 2022), rijst de vraag welke impact dit heeft op hun keuzes in de winkel. De prijsperceptie blijft één van de belangrijkste obstakels voor de aankoop van milieuvriendelijke producten: 68% van de consumenten vindt dat "environmental friendly" producten duurder zijn dan andere (studie Kantar 2022).

In tijden van economische crisis verandert de kijk van de Belgische bevolking op de milieuproblematiek snel.

We hebben de belangrijkste gewoonten van Belgische shoppers op het vlak van verpakkingen geselecteerd, die de komende maanden ongetwijfeld zullen beïnvloed worden door de economische situatie:

  1. Toename van "Eco-Actieven" bij de Belgische bevolking (35% in 2022 vs. 21% in 2019).

    Eco-Actieven zijn mensen die sterk begaan zijn met milieukwesties en proactief handelen om afval (verpakkingen en voedselafval) te verminderen.

    Volgens Kantar staat België wereldwijd op de 4de plaats in deze ranglijst (Kantar, België, Who Does Who Care 2021). Dit gedrag dreigt echter beïnvloed te worden door de ongebreidelde inflatie waarmee de consumenten nu geconfronteerd worden.

     

  2. Er is vaak een kloof tussen wat consumenten willen doen en hoe ze zich gedragen in de winkel.

    Hoewel 72% van de Belgen hun favoriete producten in "environmental friendly" verpakkingen willen kopen, zegt slechts 48% van de bevolking dat altijd te doen. De perceptie van een hogere prijs voor volledig recycleerbare en/of gerecycleerde verpakkingen verklaart gedeeltelijk deze kloof (Kantar - Who Does Who Cares 2021). Let wel, de studie dateert van vóór de energiecrisis en de daaruit voortvloeiende inflatie.

     

  3. De mentaliteit van shoppers evolueert naar groener en milieuvriendelijker gedrag.

    67% van de Belgische shoppers gebruikt altijd of bijna altijd herbruikbare tassen om boodschappen te doen in de supermarkt (Nielsen - Shopper Study 2022).

    Tot voor kort was bulk beperkt tot bepaalde productcategorieën (deegwaren, granen), maar het vindt nu meer en meer zijn weg naar de winkel. Shoppers zien bulk als een manier om hun uitgaven te beheersen door alleen de hoeveelheden te kopen die ze nodig hebben, en om de planeet te helpen door onnodig afval en voedselverspilling tegen te gaan.

    Producenten en distributeurs innoveren om bulk ook te introduceren voor vloeistoffen(water, schoonmaakmiddelen) en chocolade of koffie. Kijk maar naar onze Kit-kat of Nescafé-innovaties in Europa (zie artikel 6 concrete voorbeelden van het verminderen van verpakkingsafval). In Frankrijk moeten winkels van meer dan 400 m² tegen 2030 ten minste 20% van hun FMCG-oppervlakte besteden aan producten "zonder primaire verpakking".

     

  4. Consumentenvoorlichting, vooral over de milieu-impact van verpakkingen, moet een prioriteit blijven.

    Dit is een complex onderwerp dat niet altijd even duidelijk is voor shoppers. In de ranglijst van verpakkingen die door de Belgen als "duurzaamst" beschouwd worden, blijft glas de nummer één (64%), gevolgd door papieren/kartonnen verpakkingen (46%), plastic (22%) en aluminium (21%). Daarnaast maakt 14% van de Belgen zich zorgen over de ecologische impact van alle soorten verpakkingen.

     

  5. Tot slot verwacht 48% van de bevolking dat grote merken milieubewuster handelen (GWI, België, 2022).

    Dit is uiteraard één van de sterke engagementen van Nestlé. 72% van de shoppers vindt dat grote bedrijven (producenten en distributeurs) een grote verantwoordelijkheid hebben om wereldwijde milieuproblemen op te lossen. 77% vindt dat de verantwoordelijkheid en dus de impact in handen ligt van de federale overheid en slechts 57% vindt dat het een individuele verantwoordelijkheid is! (Kantar - 2021)

     

Uit deze cijfers blijkt dat het gedrag van shoppers in België, dat al sterk veranderd is door de Covid-jaren, almaar complexer wordt. Dit dwingt ons, retailers en producenten, om ons voortdurend (opnieuw) aan te passen aan de nieuwe realiteiten.

In deze context werkt onze afdeling Market Intelligence samen met het agentschap Kantar om de nauwkeurigste en meest actuele meting van het zogenaamde "duurzame" gedrag van de Belgische shoppers in de winkel te verkrijgen, vooral wat betreft hun verwachtingen op het gebied van verpakkingen.

Interessante nieuwe resultaten

We hebben zopas de editie 2022 van de Kantar-studie "Who does, who cares?" ontvangen, die rekening houdt met de impact van de inflatie op de voornemens en het "duurzame" gedrag van shoppers. Omdat we een echte partner willen zijn in deze actuele thema's, geven we u graag meer insights en beantwoorden we al uw vragen. Aarzel niet uw vertrouwde Nestlé-contactpersoon aan te spreken.

 

Shopper corner