Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Zwangerschap en Voeding

Zwangerschap: advies over voedingskeuzes voor jou en je baby!

Nog voor je je kind in de armen neemt, kun je het al beschermen! Een aangepaste voeding gedurende de hele zwangerschap dekt niet alleen je eigen voedingsbehoeften, maar ook die van je baby. Het bevordert ook zijn groei. De grote liefde voor je kind, begint dus al op je bord!

Een zwangerschap roept heel wat vragen op, vooral bij een eerste kind. De meest voor de hand liggende vragen hebben betrekking op de juiste voedingskeuzes. Moet je eten voor twee? Wat is de ideale gewichtstoename? Mag je sporten? Genieten bepaalde producten de voorkeur? Daarop wil toekomstige mama Julie Van Tongerloo (Nutrition, Health & Wellness Manager Belgilux Nestlé) concrete antwoorden geven. Dat deed ze door een seminarie te organiseren in kader van Nutrition Square, op die manier bracht ze een aantal belangrijke spelers uit de gezondheidssector samen om kennis te delen.

2019%20-%20nhw%20s%C3%A9minaire%20photo%20int%C3%A9rieure%202.jpg

De kracht van de darmmicrobiota

Je baby beschermen, begint al voor de geboorte! Alles begint bij jou, in je buik, want je darmmicrobiota gaat gedeeltelijk over naar die van je baby, via de placenta en het vruchtwater. Deze term zegt je niets? Het gaat om het veelvoud aan bacteriën in ieders spijsverteringsstelsel. Die darmflora speelt een belangrijke rol bij tal van afweermechanismen om de gezondheid te beschermen. De microbiota van je baby zal die van jou kopiëren tijdens de zwangerschap. Bij de geboorte verrijkt ze zich met de bacteriën van je vagina en via de moedermelk of flesvoeding, waarna ze zich een heel leven lang verder blijft ontwikkelen.

De mening van de mama’s van Nestlé

De microbiota bij baby’s die geboren worden via een keizersnede en bij baby’s die via vaginale weg ter wereld komen, verschillen van elkaar. Een aangepaste voeding heeft een positieve invloed op de darmmicrobiota en bevordert haar ontwikkelingGéraldine

 

Voor wie geen borstvoeding wil geven, bestaan er oplossingen om zwaarlijvigheid te voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor flesvoeding die de weldaden van moedermelk imiteert, door de baby goede bacteriën te geven, naast een matige hoeveelheid eiwitten en belangrijke voedingsstoffenCathérine

Zwangerschapsdiabetes: een betere fysieke conditie verlaagt het risico

Je kind helpen om te groeien, betekent ook bepaalde zwangerschapsziekten, zoals zwangerschapsdiabetes, voorkomen. Deze vorm van diabetes kan complicaties veroorzaken bij de bevalling en verhoogt het risico op overgewicht bij je kind op latere leeftijd. Door vermoeidheid of ongemak stoppen veel zwangere vrouwen met lichaamsbeweging, terwijl bewegen net een doeltreffende preventieoplossing is! Zo luidt de raad van dr. Charlotte De Gélas, gynaecologe-verloskundige in het UMC Sint-Pieter. Haar recept om het risico op zwangerschapsdiabetes te vermijden, omvat 4 goede gewoonten:

  • Je gewicht onder controle houden voor de zwangerschap en gewichtstoename tijdens de zwangerschap beperken,
  • Regelmatig bewegen,
  • Gezond eten,
  • Stoppen met roken voor de zwangerschap.

2019%20-%20nhw%20s%C3%A9minaire%20photo%20int%C3%A9rieure%201.jpg 

De eerste 1.000 levensdagen zijn belangrijk voor een gezonde toekomst!

In 1.000 dagen tijd (270 dagen zwangerschap + 365 dagen voor het eerste levensjaar + 365 dagen voor het tweede levensjaar) maakt je baby een ongelofelijke ontwikkeling door! Volgens Dr. Joseph Vinckx, pediater aan het UZ Leuven, geven studies aan dat het kind tijdens deze intense groeiperiode bijzonder gevoelig is voor omgevingsprikkels. Dat begint al met de voeding van de moeder, waarvan de kwaliteit het risico op zwaarlijvigheid, diabetes en hart- en vaatziekten bij haar toekomstige kind kan beïnvloeden. Later, tot minstens de leeftijd van 2 jaar, leiden de afwisseling en de kwaliteit van de maaltijden tot goede toekomstige gewoonten en een goede gezondheid. Kortom, heel wat factoren zijn bepalend in die eerste 1.000 dagen. Vandaar dat het belangrijk is om onze oogappeltjes te vertroetelen tijdens deze periode, om hen een betere en gezondere toekomst te bieden!

 

Enkele misvattingen de wereld uit helpen

Stoppen met sporten is niet de enige misvatting over de zwangerschap. Zo herinneren Geneviève Vanbellinghen (diëtiste & voedingsdeskundige) en Bénédicte de Thysebaert (vroedvrouw) eraan dat het niet noodzakelijk is om twee keer meer te eten, maar wel om twee keer gezonder te eten. Ze raden ook een veganistisch dieet af, want dat is niet geschikt voor de moeder en nog minder voor de groei van haar baby! Vraag raad aan je arts of je diëtist.