Sort by
Sort by

1 miljoen kilometer in een dieselvrachtwagen vermeden dankzij drie duurzame logistieke initiatieven

Bij Nestlé Belgilux is duurzame logistiek een revolutionaire ontwikkeling ! Het bewijs daarvan is de recente implementatie van 3 nieuwe initiatieven, waaronder onze nieuwe 100% elektrische oplegger van 44 ton. Zelfs binnen een kleine markt zoals de onze hebben we de kracht om het verschil te maken. Echter, de toekomst van groene logistiek in België is een zaak van iedereen, want alleen door een samenwerking van alle actoren - retailers, producenten en logistieke partners - kunnen we snel vooruitgang boeken.

1,000,000
800
- 27 %
- 75 %
- 70 t

Maximale efficiëntie en voortdurend testen & leren

Bij Nestlé vertegenwoordigt de uitstoot van goederentransport 8% van onze totale uitstoot. Elke markt heeft duidelijke doelstellingen om deze uitstoot te helpen verminderen. In België ontbreekt het onze Head of Operations, Emma Canavan, en haar teams niet aan ambitie en ideeën.

"Onze logistieke aanpak berust op drie pijlers: het optimaliseren van de routes, het verhogen van de beladingsgraad en het invoeren van alternatieve vervoerswijzen. In 2023 zijn we erin geslaagd om een beladingsgraad van bijna 85% te bereiken, waarmee we het aantal overbodige trajecten kunnen verminderen. Een uitdaging, gezien het aantal productcategorieën in ons portfolio en de omvang van onze markt!"

Wat betreft alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit, waterstof en andere innovaties is Emma vastbesloten om geen tijd te verliezen: "Wij testen voortdurend nieuwe oplossingen, zodat wij klaar zijn om ze op grote schaal in te zetten wanneer de tijd rijp is. Onze nieuwe 100% elektrische vrachtwagen is daar een uitstekend voorbeeld van."

Ontdek onze 3 initiatieven in video

Duurzme logistiek

Initiatief nr. 1: een nieuwe 100% elektrische vrachtwagen van 44 ton

Sinds enkele maanden rijdt er een nieuwe reus over onze wegen: onze 'Nestlelektrische' oplegger van 44 ton die 66 pallets kan vervoeren. Nestlé is een van de eerste bedrijven in Europa die dit soort vrachtwagen heeft besteld.

Het model heroverwegen

"Werken met een elektrische vrachtwagen is totaal anders dan werken met een dieselvrachtwagen", legt Emma uit. "Dat vereiste een grondige samenwerking met Remitrans, Distrilog en onze klant. Wij moesten samen ons hele logistieke model heroverwegen om een geoptimaliseerde route voor de elektrische vrachtwagen te ontwerpen. De capaciteit moest optimaal worden benut rekening houdend met de levensduur van de batterij en de winstgevendheid van het project. Alle betrokken partijen speelden het spel mee en toonden veel flexibiliteit om dit project tot een goed einde te brengen."

Meerdere rondes per dag en opladen met hernieuwbare energie

De vrachtwagen begint zijn dag in Ghislenghien, in het distributiecentrum van Nestlé Waters, om het depot van onze klant in Mechelen te bevoorraden. Voor een optimale benutting rijdt het voertuig vervolgens naar ons magazijn in Willebroek, waar het producten van diverse Nestlé-categorieën laadt, voordat het terugkeert naar Ghislenghien om een ander magazijn van een klant te bevoorraden. Tot slot maakt de vrachtwagen korte regionale rondes om ons water te leveren voordat hij terugkeert naar Remitrans om te worden opgeladen.

Om ervoor te zorgen dat dit project volledig in overeenstemming is met ons wereldwijde beleid, dat vereist dat we alleen hernieuwbare energie gebruiken in onze eigen vestigingen, hebben we Remitrans gevraagd om onze vrachtwagen op te laden met behulp van zonnepanelen en, indien nodig, met 100% hernieuwbare elektriciteit van Belgische oorsprong.

  • Uiteindelijk zullen ongeveer 45.000 km per dieselvrachtwagen en ongeveer 70 ton CO2 worden bespaard dankzij dit project.

Initiatieven nr. 2 en 3: 3.500 kilometer per boot en trein in plaats van per vrachtwagen

Sinds enkele jaren maakt Nestlé gebruik van multimodaal transport (trein of boot + vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Naast een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot zorgt dit ervoor dat er minder vrachtwagens op de weg zijn, wat bijdraagt aan een betere verkeersdoorstroming. Onlangs hebben wij meer dan 40 alternatieve routes op het continent gelanceerd.

Voor onze leveringen in België werden in 2023 twee nieuwe oplossingen geïmplementeerd vanuit het noorden van Spanje, wat het gebruik van dieselvrachtwagens aanzienlijk verminderde.

  • De eerste oplossing betreft het transport van onze zuigelingenmelk geproduceerd in Sevares, op 1.500 km afstand van bij ons. Voorheen werden deze producten alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu reizen ze 1.400 km per boot vanuit Santander of Bilbao gevolgd door nog eens 100 km per vrachtwagen. Deze nieuwe route vermindert de koolstofuitstoot met 27%.
  • De tweede oplossing heeft het potentieel om onze CO2-uitstoot met 75% te verminderen. Vorig jaar hebben we een test uitgevoerd door 1.200 van de 1.300 km van het transport per vrachtwagen van onze Nescafé- en Nescafé Dolce Gusto-producten, geproduceerd in Girona, over te hevelen naar een trein tussen Perpignan en Antwerpen.

De volgende stap: het gebruik van de binnenvaart, wat ons in staat zal stellen nog meer kilometers per vrachtwagen te besparen, maar ook heel wat verkeersproblemen te vermijden, vooral rond Antwerpen.

Duurzame logistiek is niet concurrerend: laten we onze krachten bundelen!

In België, net als in Europa, worden bedrijven die zich inzetten voor duurzame logistiek zoals Nestlé geconfronteerd met hetzelfde probleem: de infrastructuur is nog niet klaar. Op dit moment zijn oplaadpunten voor elektrische of waterstofvrachtwagens niet in staat om aan de vereiste volumes te voldoen voor grootschalige uitbreiding. De capaciteit van het elektriciteitsnet is te laag om te voorzien in de groeiende behoeften van openbaarvervoerbedrijven, particulieren en bedrijven. Biobrandstoffen op basis van afval van de derde generatie zijn nog maar in beperkte hoeveelheden beschikbaar.

Deze realiteit, in combinatie met de versnelling van nieuwe technologieën, betekent dat wij de organisatie van de keten moeten herzien. "Duurzame logistiek is duidelijk een niet-concurrerend onderwerp en de mentaliteit in de sector verandert snel. Onze uitdagingen zijn industrieel, collectief en vereisen dat wij samenwerken om te leren en langetermijnoplossingen te ontwikkelen."

Wij nodigen iedereen die geïnteresseerd is in dialoog, samenwerking en het delen van ervaringen uit om contact op te nemen met Emma Canavan om duurzame logistiek te versnellen.