Sort by
Sort by

1 miljoen km in een dieselvrachtwagen vermeden dankzij drie duurzame logistieke initiatieven

Bij Nestlé Belgilux, net als bij Colruyt Group, is duurzame logistiek een revolutie in wording! Het bewijs daarvan is de recente implementatie door Nestlé van 3 nieuwe initiatieven, waaronder een voorbeeldige samenwerking met Colruyt Group voor elektrisch transport. Zelfs binnen een kleine markt zoals de onze kunnen we het verschil maken! We zijn ervan overtuigd dat de toekomst van groene logistiek in België een zaak is van iedereen, en alleen door ervaringen te delen en door samenwerking tussen alle actoren - retailers, producenten en logistieke partners - zullen we snel vooruitgang kunnen boeken.

Maximale efficiëntie en voortdurend testen & leren

Bij Nestlé vertegenwoordigt de uitstoot van goederentransport 8% van onze totale uitstoot. Elke markt heeft duidelijke doelstellingen om deze uitstoot te helpen verminderen. In België ontbreekt het onze Head of Operations, Emma Canavan, en haar teams niet aan ambitie en ideeën.

"Onze logistieke aanpak berust op drie pijlers: het optimaliseren van de routes, het verhogen van de beladingsgraad en het invoeren van alternatieve vervoerswijzen. In 2023 zijn we erin geslaagd om een beladingsgraad van bijna 85% te bereiken, waarmee we het aantal overbodige trajecten kunnen verminderen. Een uitdaging, gezien het aantal productcategorieën in ons portfolio en de omvang van onze markt!"

Wat betreft alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit, waterstof en andere innovaties is Emma van plan om geen tijd te verliezen: "Wij testen voortdurend nieuwe oplossingen, zodat wij klaar zijn om ze op grote schaal in te zetten wanneer de tijd rijp is. Onze nieuwe 100% elektrische vrachtwagen is daar een uitstekend voorbeeld van."

Ontdek onze 3 initiatieven in video en het interview van Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group

1 miljoen km in een dieselvrachtwagen vermeden dankzij drie duurzame logistieke initiatieven > Components > First column

Initiatief nr. 1: Colruyt Group en Nestlé gaan elektrisch met de gloednieuwe 100% elektrische vrachtwagen van 44 ton

Sinds enkele maanden rijdt er een nieuwe stille reus over onze wegen om te leveren aan de magazijnen van Colruyt Group: onze 'Nestlelektrische' vrachtwagen van 44 ton die 66 pallets kan vervoeren. Nestlé is een van de eerste bedrijven in Europa die dit soort vrachtwagen heeft besteld.

Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group, legt ons uit hoe deze samenwerking tot stand is gekomen: "Bij Colruyt Group zijn we voortdurend op zoek naar initiatieven om onze CO2-uitstoot te verminderen. We voeren al tests uit met elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens om onze winkels te bevoorraden. Sinds kort kijken we ook naar de inkomende stromen. Daarom hebben we contact opgenomen met Nestlé, dat meteen op de oproep heeft gereageerd."

Emma Canavan voegt hieraan toe: "We hadden al enige ervaring met groen transport in enkele andere Europese landen, met name met elektrische of waterstofaangedreven vrachtwagens. We hebben meteen een team opgericht om de verschillende belanghebbenden te ontmoeten en de haalbaarheid van het project te analyseren."

Het model heroverwegen

"Werken met een elektrische vrachtwagen is totaal anders dan werken met een dieselvrachtwagen’, legt Yves Oeblinger, Supply Chain Manager bij Nestlé Waters, uit. ‘Dat vereiste een grondige samenwerking met onze transportonderneming Remitrans, onze logistieke dienstverlener Distrilog en Colruyt Group. We moesten samen ons hele logistieke model heroverwegen om een geoptimaliseerde route voor de elektrische vrachtwagen te ontwerpen. De capaciteit moest optimaal worden benut rekening houdend met de levensduur van de batterij en de winstgevendheid van het project. Alle partijen speelden het spel mee en toonden veel flexibiliteit om dit project tot een goed einde te brengen."

Mathieu Wanderpepen : "De samenwerking verloopt zeer vlot en bij wijze van uitzondering hebben we vaste levertijden kunnen toewijzen aan Nestlé in onze verschillende distributiecentra om het gebruik van de elektrische vrachtwagen te optimaliseren. Het interessante aan dit project is dat we samen leren en de processen voortdurend aanpassen zodat we deze praktijken in de toekomst kunnen uitbreiden."

Meerdere rondes per dag en opladen met hernieuwbare energie

De vrachtwagen begint zijn dag in Ghislenghien, in het distributiecentrum van Nestlé Waters, om het depot van Colruyt Group in Mechelen te bevoorraden. Voor een optimale benutting rijdt het voertuig vervolgens naar ons magazijn in Willebroek, waar het producten van diverse Nestlé-categorieën laadt, voordat het terugkeert naar Ghislenghien om te leveren aan een ander magazijn van Colruyt Group. Tot slot maakt de vrachtwagen korte regionale rondes om ons water te bezorgen voordat hij terugkeert naar Remitrans om te worden volgeladen.

Om ervoor te zorgen dat dit project volledig in overeenstemming is met ons wereldwijde beleid, dat vereist dat we alleen hernieuwbare energie gebruiken in onze eigen vestigingen, hebben we Remitrans gevraagd om onze vrachtwagen op te laden met behulp van zonnepanelen en, indien nodig, 100% hernieuwbare elektriciteit van Belgische oorsprong.

  • Uiteindelijk zullen zowart 45.000 km per dieselvrachtwagen en ongeveer 70 ton CO2 worden bespaard dankzij dit project.

Initiatieven nr. 2 en 3: 3.500 km per boot en trein in plaats van per vrachtwagen

Sinds enkele jaren maakt Nestlé gebruik van multimodaal transport (trein of boot + vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Naast een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot haalt dat ook veel vrachtwagens van de weg en draagt het dus bij aan een vlotte doorstroming van het verkeer. Onlangs hebben wij meer dan 40 alternatieve routes op het continent gelanceerd.

Voor onze leveringen in België werden in 2023 twee nieuwe oplossingen geïmplementeerd vanuit het noorden van Spanje, wat het gebruik van dieselvrachtwagens aanzienlijk verminderde.

  • De eerste oplossing betreft het transport van onze zuigelingenmelk geproduceerd in Sevares, op 1.500 km van bij ons. Voorheen werden deze producten alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu reizen ze 1.400 km per boot vanuit Santander of Bilbao en ongeveer 100 km per vrachtwagen. Deze nieuwe route vermindert de koolstofuitstoot met 27%.
  • De tweede oplossing heeft het potentieel om onze CO2-uitstoot met 75% te verminderen. Vorig jaar hebben we een test uitgevoerd door 1.200 van de 1.300 km van het transport per vrachtwagen van onze Nescafé- en Nescafé Dolce Gusto-producten, geproduceerd in Girona, over te hevelen naar een trein tussen Perpignan en Antwerpen.

De volgende stap: het gebruik van de binnenvaart, wat ons in staat zal stellen nog meer kilometers per vrachtwagen te besparen, maar ook heel wat verkeersproblemen te vermijden, vooral rond Antwerpen.

Duurzame logistiek is niet concurrerend: laten we onze krachten bundelen!

In België, net als in Europa, worden actoren die zich inzetten voor duurzame logistiek zoals Nestlé geconfronteerd met hetzelfde probleem: de infrastructuur is nog niet klaar daarvoor. Op dit moment zijn oplaadpunten voor elektriciteit of waterstofvrachtwagens niet in staat om aan de vereiste volumes te voldoen voor grootschalige uitbreiding. De capaciteit van het elektriciteitsnet is te laag om te voorzien in de groeiende behoeften van openbaarvervoerbedrijven, particulieren en bedrijven. Biobrandstoffen op basis van afval van de derde generatie zijn nog maar in beperkte hoeveelheden beschikbaar.

Deze realiteit, in combinatie met de versnelling van nieuwe technologieën, betekent dat we de organisatie van de keten moeten herzien, legt Emma Canavan ons uit. "Duurzame logistiek is duidelijk een niet-concurrerend onderwerp en de mentaliteit in de sector verandert snel. Onze uitdagingen zijn industrieel, collectief en vereisen dat wij samenwerken om te leren en langetermijnoplossingen te ontwikkelen." Mathieu Wanderpepen voegt daaraan toe: "Om ons doel te bereiken om al ons vrachtvervoer koolstofneutraal te maken tegen 2035, rekenen we op duurzame samenwerkingen met onze verschillende partners, zoals Nestlé".

We nodigen iedereen die geïnteresseerd is in dialoog, samenwerking en het delen van ervaringen uit om contact op te nemen met Emma Canavan om duurzame logistiek te versnellen.