Sort by
Sort by

Koffiebonen

Nestlé loopt al meer dan 30 jaar voorop in wat we precisieconsumptie noemen: het aanbieden van koffie verpakt in capsules die kwaliteit en versheid garanderen, geleverd via machines die een precieze hoeveelheid water en energie gebruiken voor elk kopje. We doen er alles aan om al onze koffiecapsules na gebruik een tweede leven te geven. Dit vereist een reeks oplossingen, waaronder het circulair maken van onze verpakkingen, het testen en opschalen van nieuwe materialen en technologieën, evenals het investeren in een goed functionerende sorteer- en recyclinginfrastructuur.

Beoordeling van de milieu-impact van koffiecapsules

De koffiecapsule speelt een belangrijke rol bij het zorgen dat een zeer nauwkeurige hoeveelheid koffie wordt gebruikt om een kopje koffie te zetten. Dit stelt ons in staat om kostbare hulpbronnen op een efficiënte manier te gebruiken en helpt de ecologische voetafdruk te minimaliseren met consistente resultaten in de beker, keer op keer.

Hoe weten we dat? We analyseren de milieu-impact van ons aanbod van koffie capsules. In peer-reviewed levenscyclusbeoordelingen (LCA) uitgevoerd door Quantis, werd geconcludeerd dat een koffie gezet met een Nespresso capsulesysteem, met behulp van een aluminium of composteerbare, op papier gebaseerde capsule, een vergelijkbare koolstofvoetafdruk heeft als andere zetmethoden zoals druppelfilter en moka-koffiesystemen. Het bleek ook dat een volledig automaatsysteem een 30% hogere koolstofvoetafdruk had dan de andere systemen.

1. Verpakkingen circulair maken en minder nieuw materiaal gebruiken

We hebben manieren gevonden om plastic en aluminium te kopen voor onze koffiecapsules en machines die de behoefte aan nieuwe materialen helpen verminderen. Wij geloven dat technologie alleen maar zal blijven evolueren en we zullen onze benaderingen van het gebruik van bestaand materiaal blijven ontwikkelen.

In 2020 kondigde Nespresso de lancering aan van de eerste koffiecapsules gemaakt van 80% gerecycled aluminium. Dit maakt deel uit van de voortdurende reis van het bedrijf naar circulariteit, waarbij verder wordt gegaan om afval te minimaliseren en hergebruik van productmaterialen te maximaliseren.

Nescafé Dolce Gusto verbetert voortdurend het ontwerp van zijn verpakkingen om minder nieuw plastic te gebruiken waar mogelijk, met als doel het gebruik van nieuw plastic tegen 2025 met 1 derde te verminderen.

Al dit jaar, vanaf maart 2023, heeft Nescafé Dolce Gusto de hoeveelheid polypropyleen in alle capsules met 13% verminderd, wat resulteert in een besparing van ongeveer 8200 ton plastic sinds 2018.

Capsule nespresso

2. Investeren in goed functionerende sorteer- en recyclinginfrastructuur

Zowel recycling- als composteringsstromen zullen een belangrijke rol spelen in het bereiken van een circulaire economie. Het creëren van geschaalde en effectieve infrastructuur kost tijd, investeringen, expertise, innovatie en vooral samenwerking.

Sinds 2014 heeft Nestlé meer dan 300 miljoen CHF geïnvesteerd in recyclinginfrastructuur over de hele wereld voor zijn capsules, om waarde te geven aan materiaal dat anders zou zijn verspild of verloren zou zijn gegaan. Hoewel er meer vooruitgang in het verschiet ligt, blijven de recyclingpercentages stijgen en blijft effectieve recycling een fundamenteel onderdeel van de oplossing om verpakkingsafval aan te pakken.

Voorbeelden uit heel Europa:

In België werkten we samen met andere koffiemerken en producenten van aluminium verpakkingen om vanaf januari 2023 de recycling van Nestlé koffiecapsules via PMD inzameling mogelijk te maken. Soortgelijke projecten hebben in heel Europa plaatsgevonden, waaronder in Frankrijk, Duitsland en Spanje.

In Frankrijk vormden Nespresso, Nestlé en Jacobs Douwe Egberts (JDE) in 2019 de Alliance for the Recycling of Aluminium Capsules, met de gedurfde intentie om alle aluminium koffiecapsules in Frankrijk te recyclen. Via de alliantie konden we 51 recyclingcentra in heel Frankrijk uitrusten met gespecialiseerde machines om aluminium capsules te recyclen. Het openbare recyclingsysteem ("de gele bak") kan nu door 30 miljoen mensen in Frankrijk worden gebruikt om aluminium capsules te recyclen. Wereldwijd heeft 88% van de Nespresso Club-leden toegang tot een speciale Nespresso-recyclingoplossing voor capsules dicht bij huis.

Nespresso Zweden

wachtwoord: Nespresso

3. Testen van nieuwe materialen op schaal en het maken van een positieve impact in de toekomst

We werken niet alleen aan het ontwikkelen, versterken en herontwerpen van bestaande verpakkingsoplossingen, we investeren ook in nieuwe. Het opschalen van nieuwe oplossingen kost tijd, dus onze aanpak is om te testen en te leren en vervolgens weloverwogen beslissingen te nemen over de oplossingen waarvan wij denken dat ze de grootste positieve impact kunnen hebben.

Een van de beste manieren om vooruitgang te boeken in de richting van circulariteit en duurzaamheid is door middel van aanvullende oplossingen die consumenten de keuze bieden van het systeem dat voor hen het handigst en toegankelijkst is. Zowel composteren als recyclen kunnen effectieve oplossingen zijn.

Vorig jaar kondigden we twee innovaties aan in op papier gebaseerde, composteerbare capsules, beide gecertificeerd voor thuis- als industriële compostering door TÜV Austria:

Orphaned Layout Columns - 50:  > First column
Orphaned Layout Columns - 50:  > Second column

4. Bijdragen aan onze Net Zero Roadmap voor 2050

Onze aanpak om onze koffieverpakkingen met precisieconsumptie te verduurzamen is een belangrijk onderdeel van Nestlé's duurzaamheidsstrategie voor verpakkingen met vijf pijlers, die zal bijdragen aan ons overkoepelende doel om tegen 2050 netto nul emissies te bereiken.

Als het gaat om onze capsules, betekent de laatste druppel niet het laatste gebruik!

Van het vergroten van de circulariteit van verpakkingsmaterialen en koffiemachines tot het testen en opschalen van nieuwe innovaties. Van het investeren in een goed functionerende sorteer- en recyclinginfrastructuur tot het verminderen van de behoefte aan nieuwe materialen voor onze koffiecapsules. Deze oplossingen maken allemaal deel uit van onze aanpak om onze koffieverpakkingen met precisieconsumptie duurzamer te maken en geven een tweede leven aan onze capsules.

Meer weten

Lees meer over de duurzaamheidsinspanningen van onze koffiecapsulemerken: